Les hva ekspertene mener du må gjøre

KONTROLL: Et eksempel på dårlig sikring som Statens vegvesen avdekket i sommer. Arkivbilde

KONTROLL: Et eksempel på dårlig sikring som Statens vegvesen avdekket i sommer. Arkivbilde

Riktig last og sikring er livsviktig.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

OA har ved flere anledninger i sommer omtalt kontroller av farlig last og sikring ved blant annet byggevarehus i distriktet.

– Vi har oppdaget at fryktelig mye farlig last i det siste. Særlig gjelder det frakt fra byggevarehus, sa  inspektørJohnny Kingswick i Statens vegvesen region Innlandet etter en kontroll.

Kingswick kunne blant annet opplyse at grove tilfeller ble anmeldt til politiet.  Samme uke slo Statens vegvesen igjen til mot lastesynderne.

Råd fra vegvesenet

Statens vegvesen har en sjekkliste for hva du må ha kontroll på når du skal frakte last med henger.

– Du må sikre all last du frakter på tilhenger slik at den ikke forskyver seg eller faller av.Gods som kan støve, ryke eller virvle av kjøretøyet skal sikres med nett eller presenning. For andre gjenstander må spennbånd/lastestropper benyttes. Sørg for at tyngre gods lastes mot tilhengerens lemmer, opplyser vegvesenet.

  • Du må sikre all last du frakter på tilhenger slik at den ikke forskyver seg eller faller av.
  • Gods som kan støve, ryke eller virvle av kjøretøyet skal sikres med nett eller presenning. For andre gjenstander må spennbånd/lastestropper benyttes. Sørg for at tyngre gods lastes mot tilhengerens lemmer.
  • Lang last skal plasseres så langt frem som mulig. Ha også rett kant fremover. Sikre så lasten med overfallssikringer slik at lasten ikke forskyver seg.
  • Bruk merkebånd på last som stikker ut bakover mer enn en meter.
  • Pass også på at du laster tilhengeren slik at det blir riktig kuletrykk. Vekten skal bæres av tilhengerens aksel. Riktig kuletrykk er ca. 50 til 75 kg på en lastet tilhenger. For mye eller for lite kuletrykk kan være trafikkfarlig. Kuletrykk kan kontrolleres med en vanlig badevekt.

Behov for kunnskap

Edvard Taarnes er prosjektleder for lastesikring i førerkortklasse B og BE i prosjektet KFL Lastsikring, som blant annet jobber med forskning og utvikling innen sikring av last. Prosjektet samarbeider med blant annet Fylkets trafikksikkerhetsutvalg Sør-Trøndelag, Statens vegvesen, UP, Trygg Trafikk og NORD-universitetet.

– Når det skjer ulykker blir ofte de klassiske spekulasjoner som rus og fart dratt fram som årsaker. Det er viktig i den sammenheng å nevne at mangelfull sikring av lasten også kan være årsak til ulykker både indirekte(gjenstander i veibane som skaper unnamanøver/bråbrems) og direkte, opplyser Taarnes.

– Hvor mye tåler lastestropper og surrefester og hva er kravet til surrekrokene i bil og på tilhenger? Hvilken sikringsmetode fungerer best? Det er noen av de viktige spørsmålene, påpeker Taarnes.

Usikkerhet

Edvard Taarnes i KFL Lastsikring mener at usikkerhet er en viktig faktor:

– Kunnskapen per i dag på dette området er sterkt preget av at folk tror og mener, men ikke vet i kombinasjon med at det finnes x antall ulike ting som skal sikres. Det gjør at debatten i slike artikler og ute blant folk fort erfaringsmessig blir opphetet, usaklig og kommer ut av fokus fra det som er kjernen, sier Taarnes.

– Men enda verre er det at i praksis blir dette ren gjetning og ofte sikres og merkes lasten så dårlig at det skaper store skader på trafikanter i tillegg til mange andre samfunnsmessige kostnader. For eksempel oppgir FuelsEurope og EU at 45 kg last i bil eller på tilhenger øker drivstofforbruket med to prosent, lastes det for mye og plasseres feil uten å sikres vil dette øke ytterligere, legger han til.

Artikkeltags