Biler og CO2-utslipp

STRØM: – Det hele går ut på at vi heller vil bruke fornybarstrøm til å kjøre elbiler med, enn å bruke den til å redusere utslippene fra våre naboers kullkraftverk. Dermed opprettholder elbilene verdens behov for kullkraft, skriver artikkelforfatteren.

STRØM: – Det hele går ut på at vi heller vil bruke fornybarstrøm til å kjøre elbiler med, enn å bruke den til å redusere utslippene fra våre naboers kullkraftverk. Dermed opprettholder elbilene verdens behov for kullkraft, skriver artikkelforfatteren. Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det er veldig hyggelig at Jan Torstein Andersen også regner på klimagassutslipp. Når det gjelder regnestykket er det bare detaljer vi kan diskutere. 850 g CO2 per kWh strøm fra kullkraftverk bygger på en energieffektivitet (hvor mye elektrisk strøm en får ut av en kilowattime kull) på 45 prosent. I følge litteraturen kan et stort topp moderne kullkraftverk komme opp i maksimalt 50 prosent energieffektivitet. Mange kullkraftverk er gamle og små, og det er de som må ut av strømforsyningen først. Jeg regner derfor en del lavere energieffektivitet enn det Andersen gjør.

Jeg er imidlertid gjerne med på å ta utgangspunkt i at en elbil som bruker 1,7 kWh per km gir de omtrent de samme klimagassutslippene som en Ford Mondeo. Poenget er at begge bilene da gir et utslipp på om lag 140 gram CO2 per km. Men, elbilen markedsføres jo som utslippsfri! Den seiler under falskt flagg.

Det hele går ut på at vi heller vil bruke fornybarstrøm til å kjøre elbiler med, enn å bruke den til å redusere utslippene fra våre naboers kullkraftverk. Dermed opprettholder elbilene verdens behov for kullkraft.

Jeg synes at å kjøre en bil i dag med et utslipp på 140 g CO2 per km, er et bra valg. Det er et fornuftig sted å begynne på som maks utslipp fra nye personbiler for salg. Ved å redusere makstallet med 10 gram per år, ville vi i løpet av 5 år være nede på 90 g CO2 per km. Det ville både redusere utslippene fra de drivstoffdrevne bilene, og den nye fornybarstrømmen ville redusere utslippene fra kullkraftverkene. I motsetning til elbiler, er det et klimatiltak som faktisk ville virke.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags