Gå til sidens hovedinnhold

Biler og CO2-utslipp

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Svar til Per Svardal på hans innlegg 21. jaunuar.

Ser av ditt innlegg at du ikke mener elektrifisering er løsningen. Og jeg er helt enig i at vi ikke må gå i den fella å tro at elbiler er utslippsfrie. Den aller grønneste strømmen er den vi ikke bruker.

Fly og ferger har jeg lite greie på, men hva biler gjelder, stemmer ikke følgende regnestykke?
For eksempel en ny 2,0 Ford Mondeo Eco Blue er estimert til å slippe ut 144 g CO2/km, altså 1440 g/mil. Mens en «edruelig» elbil kanskje bruker 1,7 kWt/mil i snitt. Da får vi et verste fall scenario på 820 g CO2 kullkraftstrøm/kWt * 1,7 kWt/mil, som gir et utslipp på 1394 g CO2/mil. Så dersom det går omtrent opp i opp, er det da noen grunn til å være negativ til elbiler?

Er det ikke da lurt å legge til rette for elektrifisering, slik at vi har det på plass etter hvert som energiforsyningen blir grønnere?
Når vi i tillegg vet at det til tider er overproduksjon av «grønn» strøm, at det brer om seg med solceller også i Norge, og vi leser i OA at vannmagasinene er så fulle at kraftprodusentene kanskje må sende vannet utenom turbinene, så ser jeg ingen grunn til å tro at elbil virker mot sin hensikt i forhold til CO2-utslipp.

Kommentarer til denne saken