Den ser ut som en hvilken som helst Volvo S60, men bilen til Anders er alt annet enn ordinær

Diskret råtass: Den ser ut som en hvilken som helst Volvo S60, men Anders Østliens Polestar er alt annet enn ordinær. foto: frode hermanrud

Diskret råtass: Den ser ut som en hvilken som helst Volvo S60, men Anders Østliens Polestar er alt annet enn ordinær. foto: frode hermanrud

Artikkelen er over 1 år gammel

KAPP: Anders Østlien var egentlig på jakt etter et par høyttalere da han plutselig satt med en splitter ny Volvo S60 Polestar i fanget.

DEL

For Volvo-folket gir det diskret blå Polestar-emblemet de samme gode kuldegysningene nedover ryggtavla og det skumle rykket i lommeboka som bokstavene M og AMG gjør for BMW- og Mercedes-entusiastene.

Ekte vare

Man kan jukse og «emblemstyle» en slappere modell eller få «Polestar-chippet» motoren på Volvo-verkstedet – noe vi skal komme tilbake til – men så er det de som alltid må gå all in, og det er her Anders Østlien kommer, eller skal vi heller si sladder inn i bildet. Hans svarte Volvo S60 Polestar 2018-modell er nemlig ekte og eksklusiv vare. Sagt på annen måte: De blå Polestar-emblemene er ikke kjøpt på eBay!

Med en motor som fabrikken i Göteborg har dyttet 367 arbeidsvillige hestekrefter i, et karosseri som er ribbet for tungmetall og erstattet med lett og sporty karbon og noen Rambo-sterke klosser av noen bremser, er Østliens S60 en fullblods banebil med skilter på og god plass til handleposer og barnesete. At det bare er produsert 1500 eksemplarer av S60 og V60 Polestar på verdensbasis, legger ikke akkurat en demper på moroa. Østliens er nummer 383 – et tidlig og rundt, fint tall.

Dekor: «Polestar» er frest inn i de massive eksosrørene.

Dekor: «Polestar» er frest inn i de massive eksosrørene.

Eksklusiv

Men hvordan kom bilentusiasten fra Raufoss over dette råskinnet?

– Aller først må jeg si at jeg tilbringer mer tid på Finn enn på Facebook, humrer Anders Østlien som forteller at han drev og kikket rundt etter et par høyttalere da han som ofte før klikket seg videre fra elektronikkavdelingen og inn på bilsidene.

– Der så jeg en 2017-modell Polestar og jeg tenkte det hadde vært moro med en skikkelig råtass før jeg stifter familie og slike ting, smiler Østlien som gikk glipp av den bilen. Men som kjentmann i Volvo-miljøet kontaktet han Bilia på Fornebu, som er de eneste som er sertifiserte til å selge Polestar i Norge. 

– De kunne skaffe meg en, og da slo jeg til, sier Østlien som legger til at hans S60 er den eneste i Norge som er kjøpt ny via en Volvo-forhandler her i landet. De fleste av de 1500 som er produsert, har stort sett funnet veien til USA, Sverige og land som Belgia og Nederland.

– Det finnes en til i Norge, men den er importert, sier Østlien som fra før av er godt kjent med hestekrefter i bil da han både har eid den nå klassiske S60 R og fortsatt er innehaver av en hjemmebygd 240 som i mange år har svidd gummi på baner rundt omkring.

Lett: Detaljer i karbon går igjen over hele bilen.

Lett: Detaljer i karbon går igjen over hele bilen.

Usett

En splitter ny Volvo S60 Polestar ligger i det øvre prissjiktet, for å si det mildt, men Anders Østlien har ikke angret et sekund på at han slo til.

– Absolutt ikke. Jeg kan savne litt komfort, men den er utrolig morsom å kjøre. Den er lettere og er mer lagd for bane enn S60 R-modellen, sier Østlien som foreløpig ikke har fått testet råskinnet på bane.

En såpass spesiell bil er ikke akkurat hyllevarmere i bilbutikkene, noe som gjorde prøvekjøring til en nær sagt umulig oppgave.

– Nei, det var vanskelig å få til, så jeg kjøpte usett!

Nummerert: Kun 1500 Polestar V60 og S60 er produsert. Anders Østliens er nummer 383.

Nummerert: Kun 1500 Polestar V60 og S60 er produsert. Anders Østliens er nummer 383.

Effektivt

I den senere tid har Polestar-navnet dukket opp som en del av Volvos elbilsatsing. Ifølge markedssjef på Bilia i Hunndalen, Per Christian Markestad, blir Polestar-bilen en eksklusiv elbil og har ingenting med tuningen å gjøre.

– Nei, det er to helt forskjellige ting. Selv om Polestar kommer som eget bilmerke, vil vi fortsette å tilby chiptuning til våre kunder, sier Markestad som forteller at alle motorer kan optimaliseres.

– Tar man for eksempel en XC60 med 163 HK, ender den på 220 HK etter at den har blitt tunet. På grunn av at motoren blir mer effektiv, går forbruket også ned, så for mange kan det være verdt å bruke 10.000 kroner på en Polestar-optimering, sier Markestad som beroliger alle som har hørt skrekkhistorier om at tuningen blir borte etter neste service:

– Her blir alle hestene i stallen, humrer han.

Bredt: En Polestar er breial og oser av kraft.

Bredt: En Polestar er breial og oser av kraft.

Detaljer: Blå kontrastsømmer går igjen i seter, gulvmatter, ratt og midtarmlene.

Detaljer: Blå kontrastsømmer går igjen i seter, gulvmatter, ratt og midtarmlene.




Artikkeltags