Cola + Opel = sant

STORKONTRAKT FOR OPEL: 100 Opel Ampera-e er levert til Coca-Cola.FOTO: Coca-Cola European Partners Norge

STORKONTRAKT FOR OPEL: 100 Opel Ampera-e er levert til Coca-Cola.FOTO: Coca-Cola European Partners Norge

LØRENSKOG: Coca-Cola har kapret 100 av de ettertraktede Opel Ampera-e.

DEL

Coca-Cola skifter ut 100 av sine fossile firmabiler med elbiler av typen Opel Ampera-e. Dette er en av de største enkeltbestillingene av elektriske personbiler i Norge.

Samtidig investeres det i 176 elbil-ladere ved selskapets hovedkontor på Lørenskog, opplyser Coca-Cola European Partners Norge i en pressemelding.

Opel Ampera-e har vært meget ettertraktet siden den kom på markedet for et års tid siden. Det skyldes blant annet meget lang rekkevidde for å være en elbil i moderat prisklasse. Men Opel Norge sliter med lange leveringstider på bilen.

Ampera-e er likevel Opels mest solgte modell i Norge. Til nå i år er det solgt 603 eksemplarer av bilen, viser tall OA har tilgang til fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Vekker oppsikt

– Norsk elbil-politikk har utmerket seg internasjonalt. Coca-Cola European Partners følger opp med en stor elbilsatsing i Norge, og investerer i 100 elbiler av typen Opel Ampera-e. Med dette blir selskapet blant de første til å bytte ut store deler av sin fossile firmabilpark med elbiler, skriver Coca-Cola i sin pressemelding.

– I vårt selskap er vi det første markedet som legger om firmabilordningen til å gjelde elbiler. Prosjektet vekker stor interesse internasjonalt, forteller Stein Rømmerud, administrerende direktør i Coca-Cola European Partners Norge.

SATSER PÅ ELBIL: 100 medarbeidere skal kjøre elektrisk, og ladingen hjemme skal betales av selskapet.

SATSER PÅ ELBIL: 100 medarbeidere skal kjøre elektrisk, og ladingen hjemme skal betales av selskapet.

Gode business

Selskapets klimautslipp reduseres med rundt 300 tonn CO2 i året, opplyses det videre.

– Vi gjennomfører denne elbilsatsingen fordi det er riktig for miljøet, og fordi dagens elbilpolitikk gjør det gunstig økonomisk, både for selskapet og for de ansatte, heter det i pressemeldingen.

– Vi ser at flere store aktører i næringslivet tenker i samme retning. I tillegg ser vi at medarbeiderne ønsker og forventer at vi tar slike grep, sier Rømmerud.

Betaler hjemmeladingen

Selskapet setter også opp ladepunkter hjemme hos medarbeiderne. Det firmabilene bruker av strøm skal betales av selskapet.

– Fremover vil vi i så stor grad som mulig utelukkende investere i elbiler til resten av selgerne våre, sier Rømmerud.

– At et stort selskap som Coca-Cola velger elbiler er positivt, og et tydelig tegn på at næringslivet er i gang med å fase ut bensin- og dieselbiler. For å sikre at flere følger etter Coca-Cola, må bilbransjen få opp leveringstakten av elbiler, og politikerne må sørge for at rammebetingelsene er slik at det alltid lønner seg å velge elbil fremfor bensin og diesel, sier Marius Holm, leder i Miljøstiftelsen Zero, i den samme pressemeldingen.

Coca-Cola European Partners Norge har rundt 650 medarbeidere i Norge.


Artikkeltags