[NETTAVISEN:] I mars ble det innført et straffegebyr for å ha kjøretøy i Norge uten gyldig forsikring.
Gebyret er et dagsgebyr:
- Moped, traktor, motorredskap og veterankjøretøy: 50 kr.
- Personbil, varebil, campingbil, beltebil, motorsykkel, beltemotorsykkel og snøscooter: 150 kr.
- Buss og lastebil: 250 kr.
Til tross for at gebyrene har løpt siden mars i år, er det fortsatt slik at mange fortsatt velger å kjøre uten forsikring, skriver Nettavisen.
Ifølge Tryg forsikring er antall kjøretøy uten gyldig forsikring blitt redusert fra 111.000 til 39.000.
– At bransjen på under ett år har klart å senke antallet uten forsikring med 65 prosent er formidabelt. Tryg Forsikring er kjempefornøyd med at over 72.000 bileiere har agert og enten avskiltet bilen eller forsikret den. Vi har forventninger om ytterligere reduksjon. Målet må være at alle kjøretøy i Norge er forsikret, sier Espen Opedal, leder for Tryg Forsikring, i en pressemelding.
Dyrere enn å forsikre bilen
150 kroner om dagen for å ikke ha forsikring gjør at det å ha en bil uten forsikring reelt sett er er dyrere enn å ikke ha forsikring.
Kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen sier til Nettavisen at mange av de 72.000-kjøretøyene har blitt avskiltet, men at de likevel har opplevd en større pågang fra uforsikrede bilister enn de hadde regnet med.
– Vi ble nok tatt litt på senga over at det var så stor pågang, særlig i mars og april, men det er fortsatt slik at en del vil tegne forsikring på uforsikrede kjøretøyer. En skulle nesten tro at gebyrer av denne størrelsesorden ville få antall forsikrede kjøretøyer ned til null, men vi er ikke der ennå.
Store konsekvenser av ulykker uten forsikring
Kjører du uten forsikring og havner i en ulykke, vil Trafikkforsikringsforeningen dekke skadene til den som er skadet, men kjøre fullt regresskrav mot den uforsikrede – noe som i verste fall kan være millionbeløp ved personskade.
– Dessverre ser vi at det har vært vel 600 trafikkulykker med uforsikrede eiere involvert hittil i år. Det er nesten to hver eneste dag. Mange av disse har i tillegg vært med personskader, men også i ulykker uten personskader kan dette bli kostbart, sier Opedal.
– Det er vanskelig å forstå at noen tar den enorme risikoen det er å kjøre bil uten ansvarsforsikring. I verste fall kan man ende opp som evig gjeldsslave med erstatningskrav i millionklassen hvis en forårsaker en ulykke med personskade, sier Opedal.
Mange årsaker til at folk ikke har forsikring
Ifølge Trafikkforsikringsforeningen har de ingen komplett oversikt over årsaker til at folk heller velger å få dagbøter, enn å forsikre kjøretøyene – men at det er mange forskjellige årsaker i de sakene de behandler.
Noen åpner ganske enkelt ikke posten, eller bryr seg ikke om kravene som kommer.
Men det er en større utfordring med at mange som har solgt videre et kjøretøy, men der denne overdragelsen ikke er registrert i systemene. Det er også mange som har gamle traktorer som de ikke har visst at må forsikres, som ikke har fått dagsgebyrkravene før i det siste.