Bevare deg vel

KRAFT: - Når vi formidler at du er verdifull først når du har gått ned i vekt, stumpet røyken eller fått synlige muskler, ødelegger vi kreftene til dem som trenger overskudd til endring, mener Ine Wigernæs ved NTNU i Gjøvik.

KRAFT: - Når vi formidler at du er verdifull først når du har gått ned i vekt, stumpet røyken eller fått synlige muskler, ødelegger vi kreftene til dem som trenger overskudd til endring, mener Ine Wigernæs ved NTNU i Gjøvik. Foto:

Av
DEL

Meninger«Minus ti kilo siden sommerferien», strålte den gode kollegaen. «Hva motiverte deg?», undret vi. «Venninna mi vil at vi skal gå på tur, reise og ha det gøy i mange år. Hun vil jeg skal vare lenge». Et nestekjærlig råd med god timing traff perfekt. Langt unna pekefingre som ramset opp velkjente argumenter om samfunnskostnader, biokjemiske terminologier og risiko for en rekke sykdommer ved overvekt.

Hvem gjorde det så vanskelig og farlig å gå ned noen kilo for en som synes vekta begrenser og tærer på krefter, kropp og humør? Har vi fått berøringsangst i frykten for å skape spiseforstyrrelser og ekstremt «sunnhetsfokus» på den ene siden, eller overspising og selvforakt på den andre? Helt sikkert er det at på begge sider får maten spille en oppslukende hovedrolle i hverdagen hos den enkelte. Ofte i ensomhet.

Banehalvdelen som snakker enkelt og fordomsfritt om å gå opp og ned i vekt er nesten tom. De velmenende gamle tantene som den naturligste ting bemerket at vi hadde blitt rundere, er borte. Vi kommenterer ikke synlig vektøkning, her kan relasjoner ryke i et knips. Om noen har vondt i ryggen, derimot, snakker vi på inn- og utpust om erfaringer, og anbefaler øvelser som kan hjelpe.

Mange flere enn dem med seks års utdanning innen helsevitenskap må bruke utestemme. «Du mister 3 kilo i løpet av seks måneder ved å spise én brødskive mindre per dag, eller bytte ut den daglige halvlitercolaen med 0.33-boksen». Spis hver fjerde time. Dette er lette og viktige regnestykker. Sitter du stille må du kutte på potetgull og cola og sjokolade. Er du i bevegelse kan du sjonglere langt mer med både smør og sukker. Knutsen & Ludvigsen var gull, men startet en trist trend på å snakke matpakka ned. Den som redder humør, krefter, økonomi og tida vår.

Vi oversvømmes med informasjon om kropp og vekt. Samtidig er det svært lite som tyder på at det å veie fem eller ti kilo over «atletisk ideal» har noen som helst helserisiko i seg. Men dersom det er nettopp disse kiloene som gjør at vi betenker oss før vi velger trappa, sykkelen, kveldsturen, vedhogsten og leken med barna, kommer det fort rasende fem kilo til.

Helsegevinsten og samfunnsøkonomien i å bli noe lettere er uomtvistelig i et stadig tyngre samfunn. Myndigheter, frivillige og kommersielle aktører forsøker å motivere oss til livsstilsendring og vekttap. Det utdannes pedagoger, veiledere, helsepersonell og andre som mener de kan motivere til livsstilsendring. Toppidrettsutøvere som pensjonerer seg vil også inn i misjonsarbeidet. Men hvorfor skal vi egentlig til legen eller på sykehuset for å lage oss gode hverdagsvaner?

Og hjelpebildet forkludres av «eksperter» med fagdiplom etter et helgekurs på et høyfjellshotell. De har fått rå grunnen og skape sannheter om alt du trenger av hjelp og ekspertise og innkjøp for å miste noen kilo. Samtidig vil det å fortelle hvor rasende enkelt dette er også fortelle menneskene som er tunge: «ikke bare er du feit, du er idiot også».

Når vi formidler at du er verdifull først når du har gått ned i vekt, stumpet røyken eller fått synlige muskler, ødelegger vi kreftene til dem som trenger overskudd til endring. Hastverk, utrygghet, skam og sykdommer bikker oss ut i spiseforstyrrelser og sult på den ene siden og manglende tiltak og avmakt på den andre siden.

Behovet for jordnære og langsiktige fagpersoner spesielt og voksne mennesker generelt, har aldri vært større. Vi i faget må flagge funksjon og overskudd som elementer for egen kroppsvekt som individuelle og livsfaseavhengige og tydelige mål som retter seg mot folks bevissthet.

En enkel plan og en venn som vil bevare deg vel er gull!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags