Visuelle klimalinjer

moderne: Utstillingen Arven etter Nansen vitenskap ved verdens ende, kombinerer klimapioneren Fridtjof Nansens autentiske redskaper, som skiene han brukte under Fram-ferden, med filmer om klimaobservasjoner og moderne forskningsmetoder. FOTO: ØYVIND MARKUSSEN, MARKUSSENKOBRO.COM

moderne: Utstillingen Arven etter Nansen vitenskap ved verdens ende, kombinerer klimapioneren Fridtjof Nansens autentiske redskaper, som skiene han brukte under Fram-ferden, med filmer om klimaobservasjoner og moderne forskningsmetoder. FOTO: ØYVIND MARKUSSEN, MARKUSSENKOBRO.COM

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Forskerne syntes dette var en glitrende alternativ måte å formidle forskning på, sier Inger Christine Årstad etter premieren på sin nytenkende Nansen-utstilling.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisa og alt innhold på nett

Allerede i 2008 startet arbeidet med utstillingen som ble åpnet ved bymuseet i Bergen mandag. Da fikk Inger Christine Årstad gjennom sitt firma Kulturhistorisk Film & Formidling oppdraget om en stort anlagt utstilling i anledning 150-årsjubileet for Fridtjof Nansens fødsel.

Einaingen arbeidet fram konseptet, mens selve utstillingen er et større samarbeid mellom flere aktører, innenfor en økonomisk ramme i fleremillionersklassen.

Skal berøre

Arven etter Nansen handler om forskning i nordområdene før og nå. Årstad beskriver det som en klimautstilling med et forskningsperspektiv, fortalt gjennom moderne virkemidler og teknologi. Resultatet er en 20 minutters videoinstallasjon i effektfull kombinasjon med utstilling av autentiske redskaper fra klimapioneren Nansen. Blant disse er professorens egne ski, mikroskopet han fikk i starten av sin forskningskarriere, permer fra arbeidstiden på Nordpolen og en vannhenter. Dessuten fikk vi låne 12 flasker med vann som Nansen selv hentet opp på Nordpolen. 120 år gammelt vann, altså, ler Årstad, som har samarbeidet med fire klimaforskere på ulike fagfelt om innholdet i utstillingen.

Animasjon av issmelting

Årstad har produsert filmene som vises på tre ulike tripoder i utstillingen. En av disse er en animasjon som viser utviklingen for isen på Nordpolen, gjennom en sammenstilling av satellittbilder fra de 20 siste åra.

Den viser virkelig hvordan isen smelter, påpeker Årstad.

En annen film viser hvordan Golfstrømmen varmes opp, og klimavirkningen på torskeegg studeres filmatisk, mens enda en film viser indre bølger, bevegelsene som skapes når ferskvann kommer på toppen av saltvann. Filmene vises slik at de spiller opp mot hverandre, mens de utlånte Nansen-effektene fyller ut i helheten.

Dessuten har jeg en film om hvordan forskerne arbeider i dag, hvor jeg blant annet har vært på Svalbard og i Bergen for å filme dem «in action», forteller Årstad.

God følelse

Utstillingen er bestilt av Universitetet i Oslo, og er en stor satsing som skal ut på verdensturné. Blant annet skal den vises i Murmansk, St. Petersburg, Berlin, Glasgow og Oslo. Flere land har meldt interesse for utstillingen. For Årstads del er arbeidet med Nansen-utstillingen nå over. Det er et teknisk team som tar seg av installasjonene rundt i verden.

Nye prosjekter venter nå for einaingens enmannsfirma. Men hun suger litt på karamellen etter å ha levert et stort stykke arbeid som fikk en svært god mottakelse av forskere og faginteresserte under utstillingsåpningen mandag.

Det er en god følelse når resultatet har blitt så fint. Det er også ganske varig å jobbe med museumsutstillinger. Denne utstillingen skal leve i alle fall i et par år, sier Inger Christine Årstad.

Artikkeltags