Trygve forlot Randsfjorden

ADJØ: Her forlater kulturminnet Trygve Randsfjorden med trailer etter 110 år. Nå skal den tidligere passasjerbåten og tømmertrekkeren få hedersplassen ved en nytt bryggeanlegg midt i Hønefoss sentrum.FOTO: TERJE NILSEN

ADJØ: Her forlater kulturminnet Trygve Randsfjorden med trailer etter 110 år. Nå skal den tidligere passasjerbåten og tømmertrekkeren få hedersplassen ved en nytt bryggeanlegg midt i Hønefoss sentrum.FOTO: TERJE NILSEN

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

110 års historie tok slutt da den eldste båten på Randsfjorden ble tatt opp av vannet i går.

DEL

Klenodiet ble fraktet med trailer fra Røykenvik til Hensmoen, nord for Hønefoss. Der skal den strippes, sandblåses og rehabiliteres før den senere skal legges ved den nye Glatved brygge like ved Hønefossen i Hønefoss sentrum.

Men Trygve kom på sett og vis «hjem igjen» likevel. For før den kom til Randsfjorden i 1899, het den DS Tyrvi og var passasjerbåt på Tyrifjorden.

Skal rehabiliteres

Det er stiftelsen Glatved brygge som har kjøpt båten. Lederen av stiftelsen, Nils Haavard Tronrud, opplyser at den ble annonsert til salgs for 200.000 kroner av eieren, Ståle Sanne fra Jaren.

Men vi har fått den veldig gunstig. De ville at båten skulle tas vare på, opplyser han.

Styrehuset av aluminium og masten ble fjernet og fraktet vekk tidligere denne uka. Nå står medlemmene i stiftelsen foran utallige timer med dugnad før båten kan pryde bryggeanlegget i Hønefoss.

Stiftelsen består av 20 gærninger. Vi har et budsjett på mellom fem og sju millioner kroner. Men vi håper på støtte fra Norsk forening for fartøyvern. Vi har også fått signaler om bidrag fra lokale banker og firmaer, sier Tronrud.

Bygd i 1868

DS Tyrvi ble bygd i 1868 på Akers mekaniske verksted i Kristiania, og satt inn i trafikk på Tyrifjorden året etter. Den hadde en besetning på tre mann, og kunne ta 80 passasjerer. Den var da utstyrt med en 15 hesters dampmaskin fra Motala i Sverige.

Men svak lønnsomhet førte til at Tyrvi ble solgt og fraktet til Randsfjorden drøyt 30 år senere. Her ble den omdøpt til Trygve og forlenget med flere meter. Den ble brukt som hjelpebåt blant annet for det store skipet Løven og til trekking av tømmer i en årrekke, faktisk helt fram til oktober i 1970. Da ble det siste tømmerlasset på Randsfjorden trukket fra Odnes til Sløvika av nettopp Trygve.

Lystbåt

Båten var dampdrevet fram til 1961 da den ble utstyrt med dieselmotor. Nå skal den for øvrig bli dampbåt igjen. Vi skal hente ut den svenske, originale dampmaskinen fra Drammens museum og montere den på nytt. Trygve er blitt ombygd flere ganger, og har i de siste årene vært brukt som en ren lystbåt som har vært et kjent skue i Røykenvik i mange år. Den er en klinkbygd båt, tett og fin og i god stand, forsikrer Nils Haavard Tronrud.

Han håper at også andre nevenyttige personer kan tenke seg på å være med på restaureringen av den gamle båten.

Tronrud minner om at Trygve er en viktig del av samferdselshistorien på Hadeland og Ringerike.

Vannveiene mellom de to regionene var viktige i gamle dager. Det samme gjaldt jernbanen fra Hønefoss til Jevnaker. Derfor er dette viktig for hele området, sier han.

Det 140 år gamle kulturminnet er nå 53 fot lang, og veier 22 tonn.

Artikkeltags