Gå til sidens hovedinnhold

Anna of the North er lyden av iPad og Netflix: Har økt strømmetallene med 187 prosent

Artikkelen er over 1 år gammel

Tittelsporet fra Anna of the Norths nyeste album «Dream Girl» klatrer i disse dager i rekordfart på hitlister over hele verden. Låten er nemlig lydsporet i Apples reklamefilm for iPad.

Nå har Anna Lotterud, nå bedre kjent som Anna of the North, fra Gjøvik laget en hjemmevideo til låta der hun karantene-chic danser rundt i leiligheten sin i Oslo. Den nyslåtte Spellemann-vinneren har mye å feire og hennes drømmende soveromspop med oppdiktede virkeligheter er tydeligvis mer relevant enn noensinne.

Shazammet

Det synes også Apple, som har plukket ut tittelsporet fra Annas nyeste album til å fronte den verdensomspennende reklamefilmen for sin nye iPad Pro. Og reaksjonene på låten har ikke latt vente på seg. På mindre enn en uke var låten inne på iTunes-listene i mer enn 30 land, doblet sine daglige streams på Spotify og Anna of the Norths generelle strømmetall økte med 187 prosent!

Les også

Rakk akkurat hjem til Norge før koronakrisa: – Stor stas å vinne Spellemann

Dette er ikke første gang Anna of the Norths låter dukker opp i innflytelsesrike filmer og serier. Hennes debutalbum, «Lovers», gikk fra å være en snakkis i de rette kretser i 2017 til å bli en verdensomspennende suksess da tittelsporet ble plukket opp av Netflix-serien «To all the boys». Låten «Lovers» strømmes fremdeles over 100.000 ganger per dag, og gikk inn på hitlistene i 171 land. Og det slutter ikke her: Samme uke som iPad-reklamen hadde premiere på TV- og nett over hele verden, dukket en annen av Lotteruds nyeste låter, «Playing Games» opp i den nye Netflix-serien «Never have I ever», og siden den gang har låten blitt Shazammet over 29.000 ganger.

Les også

Ekspertens dom: Derfor er Anna of the North en hit på Instagram

Profiler

Da Anna of the North i fjor slapp sitt andre album «Dream Girl», var det til stormende jubel, en mengde radiohits, og en utsolgt USA-turné med allsang. Få unge artister i dag hadde tatt et samarbeid med Tyler, the Creator på strak arm, slik hun gjorde da sjansen bød seg til å synge på to spor på albumet hans, «Flower Boy». Anna har også samarbeid med profilerte artister som Rejjiie Snow og HONNE, i tillegg til å ha landet en viral remiks med The Chainsmokers.

Kommentarer til denne saken