...
ÅPENT OG FLEKSIBELT: Glassvegger skiller klasserom og korridoren på nye Lidar skule. Men elevene bryr seg ikke om trafikken i korridoren, mens de får leksehjelp. FOTO: INGVAR SKATTEBU

Bygde fleksibelt

Ved nye Lidar skule prøver de seg fram med arbeidsformene i et fleksibelt nybygg.

Ingvar Skattebu
Ingvar Skattebu Profil E-post
Publisert 17.02.2012 kl 04:00 Oppdatert 17.02.2012 kl 08:46

Tips en venn på e-post:



Da det skulle bygges ny barneskole nord i Øystre Slidre, var planen å bygge for flere tiår. I utgangspunktet vant basetanken fram, men underveis i prosessen ble det tegnet inn flere vegger.

Vi driver i stor grad vanlig klasseromsundervisning. Men samtidig prøver vi oss fram med ulike arbeidsformer, sier sektorsjef for skole og barnehage, Anne Marie Skogheim. Denne splitter nye skolen ble tatt i bruk i høst, og framstår som svært moderne, både i arkitektur, fargevalg og tankegang.

Slik skolen drives i dag, har elevene i første og andre klasse sin base. Det betyr at de har fellesrom, klasserom og grupperom. Og slik har også tredjefemteklasse og sjettesjuendeklasse. Hver base har egen inngang og garderobe.

Men å kalle dette en baseskole, er ikke helt korrekt, sier Skogheim. Det er nok klasserom til hvert trinn. Samtidig har skolen nok rom og areal til å både splitte og samle elevene i hensiktsmessige grupper. OA besøkte skolen i går, og møtte en blid gjeng elever fra flere trinn som hadde felles leksehjelp. At det var liv og røre i naborommet, brydde de seg ikke om. De løftet ikke øynene om renholderne gikk forbi glassveggen som skiller klasserommet og en korridor.

Vi er svært fornøyde med løsningene så langt. Det tar tid å venne seg til nye arbeidsformer. Men vi har lagt vekt på at skolen skal være effektiv i arealutnyttelsen, og vi bruker veggene på begge sider, sier Skogheim.

På forsiden nå


...

Følg kampen live her

Kampstart 13.00.

...

Beholder skjenkebevillingen

Både Gjøvik Tapas Bar og Verona Gjøvik kan fortsette å skjenke gjestene.

Nok en elgpåkjørsel

Bilister over Vardalsåsen bør være oppmerksomme.