Kostbar konkurranse

Posten har fått ei bot på 84 millioner kroner. Ikke fordi de har stjålet pakker, ikke fordi de har latt være å levere post, eller fordi de har brutt arbeidsmiljøloven. De har ikke engang fått boten av politiet.

Publisert 02.05.2012 kl 03:00 Oppdatert 02.05.2012 kl 14:17

Tips en venn på e-post:



De er bøtelagt av EU, fordi de ble enige med Rimi og Rema om gjøre noe smart, nemlig å etablere rutiner for å levere ut pakker i norske dagligvarebutikker, kjent som «Post i butikk». En rekke postkunder rundt om i hele landet har nå mulighet til å hente og levere pakker og brev i butikker, noe som øker tilgjengeligheten og effektiviteten. Post i butikk er bra, smart og effektivt.

Det synes ikke det private transportselskapet Schenker. De mente seg nemlig utestengt, og meldte saken til EU. Argumentet var at Posten sikret seg eneavtaler som holdt Schenker ute fra butikkene. Nå har EU på grunn av EØS-avtalen gitt Schenker medhold. Og altså ei saftig millionbot til Posten. Som om ikke dette er nok, krever Schenker nå Posten for en halv milliard kroner i erstatning.

Dette er parodisk. Vi er altså kommet dit at Posten blir bøtelagt for å gjøre det de skal, nemlig øke tilgjengeligheten for folk flest. At Schenker har en sak skyldes utelukkende EØS-avtalen. Om begge kravene blir stående betyr det nærmere 600 millioner kroner i dårligere tjenester og dyrere porto for norske postkunder. Fordi bøtene må sjølsagt tas fra Postens penger til drift og investeringer. Dette blir det dårligere, ikke bedre tjenester av.

Vi er mange i Norge som er mye mer glad i Posten enn EØS-avtalen. Vi har ikke blitt svekket i vårt syn den siste tiden. EØS-avtalen påtvang oss flere aktører på pakkemarkedet, med argumentet om bedre og billigere posttjenester. Slik det ser ut nå er vi på god vei mot det motsatte. Det blir dyrere og dårligere.

I valget mellom EØS-avtalen og en fornuftig postgang velger jeg det siste.

Hallgeir Langeland,

stortingsrepresentant for SV