For mye sukker svekker hjernen, advarer amerikanske forskere.
Forskere ved University of California Los Angeles (UCLA) ga forsøksrotter utblandet maissirup spekket med fruktsukker i seks uker. En annen gruppe rotter fikk vann med omega-3.
Før de ble satt på diett, ble rottene trent til å finne fram i en labyrint. Etter seks uker ble de plassert i den samme labyrinten igjen. Forskjellen var slående.
Rottene som hadde fått omega-3, fant betydelig raskere fram, mens rottene som hadde mesket seg med søtsaker, var blitt tregere og hadde svekket evne til å finne fram, konkluderer forskerne i siste utgave av Journal of Physiology.
– Hjernecellene deres hadde problemer med å signalisere til hverandre, noe som forstyrret rottenes evne til å tenke klart og huske hvilke ruter de hadde gått seks uker tidligere, sier Fernando Gmez-Pinilla, som er professor i nevrokirurgi ved UCLA.
Hjernen til rottene som hadde gått på den søte dietten, viste også tegn til resistens mot insulin, hormonet som kontrollerer blodsukkeret og regulerer hjernens funksjon.
Dette kan bidra til å svekke hjernens evne til læring og forårsake hukommelsestap, konstaterer Gmez-Pinilla.
– Vårt forsøk viser at en diett rik på fruktose ødelegger både hjernen og kroppen for øvrig, sier han.
En gjennomsnittlig amerikaner setter nå til livs 18 kilo fruktosespekket maissirup i året, gjennom brus og snop, ferdigmat, smakstilsetninger, sauser og babymat.
– Våre funn indikerer at det man spiser, kan påvirke måten man tenker på, sier Gmez-Pinilla.
– Ved å spise mye fruktose over tid, endrer man hjernens evne til å lære og huske informasjon. Ved å tilføre omega-3 kan man redusere skaden, sier han. (ANB-NTB-AFP)